D+L13B.jpg

                                                                                          Gdynia 10.8.2021r.

                                                                       Państwowe Gospodarstwo Wodne 

                                                                       Wody Polskie

W imieniu mojego mocodawcy p.T.G (pełnomocnictwo w załączeniu) zwracam się, na podstawie art.8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21.3.1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz.U z 2021r., poz.1376) o budowę drogi wewnętrznej na nieruchomości gruntowej położonej w Elblągu, województwo warmińsko-mazurskie, obręb 0017 Nowe Pole, składającej się z działek oznaczonych nr 262, 271, 272, 266, objętych księgą wieczystą EL 1E/0007…./3. W podanej KW jako właściciela oznaczono Skarb Państwa, natomiast Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie jest statio fisci i zarządcą tego terenu. Figurujący do tej pory w KW Żuławski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu został zlikwidowany w 24.10.2017r. uchwałą  nr XXXI/687/17 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 24.10.2017r. Zgodnie z par.2 tej uchwały mienie będące w zarządzie Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu przejmuje Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, z wyłączeniem mienia niestanowiącego własności Województwa Warmińsko-Mazurskiego (dotyczy to przedmiotowej nieruchomości, stanowiącej własność Skarbu Państwa). Zgodnie z art. 528 ustawy z dnia 20.7.2017r. Prawo wodne (t.j.: Dz.U. z 2021r., poz.624 i 784), z dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. od 1.01.2018r., Wody Polskie reprezentują Skarb Państwa oraz wykonują uprawnienia właścicielskie Skarbu Państwa w stosunku do stanowiących własność Skarbu Państwa nieruchomości gruntowych położonych w międzywalu, nieruchomości pod wałami przeciwpowodziowymi oraz wałów przeciwpowodziowych wraz z urządzeniami wodnymi związanymi z nimi funkcjonalnie, a także nieruchomości innych niż określone w art.528 pkt 2 ustawy Prawo wodne, oddanych dotychczas w trwały zarząd regionalnych zarządów gospodarki wodnej będących państwowymi jednostkami budżetowymi oraz położonych na tych nieruchomościach budynków i innych urządzeń oraz lokali. 

W związku z pracami nad regulacją obwałowania rzeki Terkawka w latach 1993-94 dokonano wywłaszczenia poprzez umowę sprzedaży części przedmiotowej nieruchomości w postaci pasa ziemi o szerokości ok. 5m z działek od nr 86 do 92, pozbawiając tym samym mojego mocodawcę dostępu do drogi publicznej. Przed rokiem 1993 dostęp do drogi publicznej zapewniała droga gminna, która w wyniku prac regulacyjnych znalazła się pod wałem przeciwpowodziowym. 

Treść przepisów art.8 ust.1 i 2 ustawy z 21.3.1985r. o drogach publicznych, zgodnie z którymi finansowanie i budowa dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu, pozwala uznać, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie są właściwym adresatem wniosku o wybudowanie drogi wewnętrznej, umożliwiającej odtworzenie drogi łączącej nieruchomość mojego mocodawcy z drogą publiczną.  

Jednocześnie, z powołaniem na art.145 par.1 i 2 kc, zwracam się do Państwa o umowne ustanowienie służebności drogi koniecznej na przedmiotowej nieruchomości. W przypadku braku porozumienia będziemy korzystali z możliwości wystąpienia do sądu o ustanowienie takiej służebności na mocy orzeczenia sądowego. Zwracam się zatem o pisemne określenie Państwa stanowiska, a także warunków ewentualnej umowy lub wyraźną odmowę zawarcia umowy o ustanowienie służebności drogi koniecznej..  

Zwracam Państwa uwagę, że w takiej sytuacji jest również kilku innych właścicieli nieruchomości sąsiednich usytuowanych w tym rejonie, pozbawionych dostępu do drogi publicznej.